HögforsGST

HögforsGST on erikoistunut korkeatasoisten lämmitysjärjestelmien valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin. Yrityksen 140 päisellä henkilöstöllä on vankka LVI-alan kokemus hankinnan, valmistuksen sekä myynnin ja markkinoinnin osa-alueilta yli 20 vuoden ajalta Euroopassa ja Aasiassa. Kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa Leppävirralla.

Näitä olemme tehneet:
+ 6kk yritysten ja osaajien sparrausohjelma
+ Yrityskohtainen kasvumarkkinointivalmennus
+ Uuden osaajan rekrytointi ja perehdytys
+ Myynnin ja markkinoinnin koulutus

YRITYS KERTOO

HögforsGST:ssä oltiin jo pitkään mietitty, että yrityksellä olisi tarvetta markkinoinnin tekijälle ja netissä vastaan tullut Markkinointivirittämö sopi tilanteeseen mainiosti. 

Tällainen rekry on iso panostus tehdä itse ja Markkinointivirittämö oli siihen helpotus. Ikään kuin kevennetty rekry. Lähdettiin mukaan avoimin silmin. Meillä oli selkeät odotukset ja valmis toimenkuva, johon kuului some, uutiskirjeet ja nettisivut, joita aikaisemmin oli hoitanut useampi ihminen, mutta joihin ei meinannut riittää aika ja keskittyminen. Lähdettiin katsomaan löytyisikö oikeantyyppistä ihmistä. Ja virittämöön kuuluva harjoittelu mahdollisti, että voi rauhassa katsoa miten osaaja natsaa yritykseen ja toisinpäin”, toimitusjohtaja Antti Hartman kertoo. 

Osaaja Markus Rantsi päätyi HögforsGST:n haastattelupöytään hieman sattuman kautta, sillä sekä HögforsGST:llä, että Markuksella oli sattunut tyhjä kohta aikatauluun. “Hän oli kyllä vakuuttava kaveri! Haastattelimme muitakin hyviä osaajia, mutta päädyttiin kuitenkin Markukseen lopulta”, Antti kertoo rekrypäivästä. Antin mukaan Markus napattiin mukaan remmiin hyvin nopeasti ja hän pääsi todella nopeasti kärryille HögforsGST:n ajatuksista ja ylipäätään heidän yrityksensä maailmasta. “Markus ymmärsi nopeasti myös tekniset asiat, joka oli kyllä todella hyvä. Hänelle annettiin ensin joitain tehtäviä ja sitten niitä lisättiin kokoajan. Verkkosivuprojekti annettiin myös hänen käsiinsä ja hän on tehnyt hyvää työtä sen kanssa”, Antti kertoo.

24h leiri oli varsin hyvä ja mukava tapahtuma, jossa pääsi keskustelemaan yhteisistä aiheista ja tekemään yhdessä Markuksen kanssa – tässä samalla tutustui hyvin. Tämä oli sellainen hyvä luova hetki. Sen verran mitä olin koulutuksessa mukana, vaikutti hyvältä hommalta. Mikko siellä veti koulutusta ja täytyy kyllä sanoa, että hienosti vedetty”, Antti kuvailee Virittämöön kuuluvaa tehovuorokautta. Antin mukaan oli Markkinointivirittämössä oli hyvää myös se, että osaaja sai lähipäivissä jatkuvasti uutta materiaalia ja uutta intoa tekemiseen, joka sitten näkyi harjoittelujakson aikana. 

HögforsGST:n tekeminen on selkeästi muuttunut nyt kun on kokonaan uusi resurssi tekemässä markkinointia! Some on paljon aktiivisempaa, jatkuvampaa ja yhtenäisempää. On myös todella hyvä, että isoon verkkosivuprojektiin on selkeästi oma tekijänsä. Markus on kyllä tehnyt hyvää työtä ja ottanut hommia haltuun hienosti!

Antti Hartman

toimitusjohtaja, HögforsGST

“Silloin kun teemme rekryä omassa ympäristössämme, eli palkkaamme insinöörejä, hitsaajia jne., tiedämme mitä hakea ja kenet valita. Markkinoinnin ollessa meille uusi alue, tämä oli oikein hyvä rekryväylä ja toimi siihen hyvin! Hyvä, pehmeä tapa rekrytä ja Virittämössä oli elementtejä, jotka vähentävät rekrytoinnin riskejä. Kun markkinointi tulee kokonaisena uutena työnkuvana yritykseen, niin voi olla iso kynnys rekrytoida siihen ketään kokopäiväiseksi suoraan. Siinä mielessä Virittämö toimii hyvin PK-yrityksille. Meidän osalta tämä toimi tosi hyvin”, Antti kertoo.

Mukaan lähtemistä harkitseville Antti antaa neuvon: “Vaikka mukaan lähtemisen kynnys on madallettu ja tämä on helppo ja pehmeä tapa rekrytoida, kannattaa silti huolehtia, että on tarpeeksi aikaa osallistua ja perehdyttää.”

OSAAJA KERTOO

Nykyään HögforsGST:llä markkinointikoordinaattorina toimiva Markus Rantsi bongasi Markkinointivirittämön TE-palvelun avoimissa työpaikoissa etsiessään uusia tuulia ravintola-alalla työskenneltyään. Koulutukseltaan Markus on restonomi ja ravintola-alan töiden lisäksi hän oli tehnyt paljon töitä perheensä maatilalla. Markkinointi oli aina tuntunut mielenkiintoiselta ja sitä hän oli päässyt opiskelemaan mm. kahden ulkomaan vaihdon aikana. “Hetken sitä mukaan lähtemistä pohdin ja totesin, että tämähän voisi olla mielenkiintoinen urapolku ja päätin lähteä kokeilemaan”, Markus kertoo.

Markus kertoo miettineensä, että onkohan Virittämön lähipäivät vain kuivaa teoriapainotteista koulunkäyntiä. “Sitten paikalle pölähti Mikko Kalliola ja en ois voinut olla enemmän väärässä. Ylitti ehdottomasti odotukset roimasti, hän oli aivan mieletön”, Markus kertoo. “Mikko oli kyllä aivan ykkönen. Valmennuksessa ei niin paljoa keskitytty teknisten taitojen opetteluun, vaikka oli niitäkin, mutta keskityttiin ihmisten kehittämiseen ja sellaisen markkinoijan mielenmallin kehittämiseen. Oli myös käytäntöä, mutta enemmän yksilön omien kykyjen soveltamista ja jokaisen parhaan potentiaalin löytäminen ja valjastaminen markkinoinnin tekemiseen”, Markus muistelee lähipäiviä. “Myöhemmin työssä on tullut käytettyä paljon uusia ohjelmistoja ja järjestelmiä. Uusien järjestelmien käyttöön on saanut apua myös muilta virittämöläisiltä. Markkinointivirittämöstä sai ennen kaikkea uskalluksen käyttää uusia ohjelmia rohkeasti”. Markuksen mukaan Virittämöporukasta muodostui lähipäivien aikana ainutlaatuinen, todella avoin yhteisö, jossa on todella erilaisia ihmisiä erilaisilla taustoilla ja pystyi keskustelemaan mistä vaan. 

Mikko oli kyllä aivan ykkönen. Valmennuksessa ei niin paljoa keskitytty teknisten taitojen opetteluun, vaikka oli niitäkin, mutta keskityttiin ihmisten kehittämiseen ja sellaisen markkinoijan mielenmallin kehittämiseen. Oli myös käytäntöä, mutta enemmän yksilön omien kykyjen soveltamista ja jokaisen parhaan potentiaalin löytäminen ja valjastaminen markkinoinnin tekemiseen.

Markus Rantsi

markkinointikoordinaattori, HögforsGST

“Ihan ensimmäisenä Antti kysyi, että mitä lämmitystapoja tiedän ja mainitsin aikalailla kaikki paitsi juuri kaukolämmön, jota he hyödyntävät toiminnassaan”, Markus muistelee huvittuneena rekrytointipäivää. “Meillä klikkasi heti alussa hyvin ja rekrytoimassa mukana ollut Merja Junttanen onkin jälkikäteen ihmetellyt, että miten sattuikaan, että näin valmis kaveri istahtikaan juuri heidän penkkiinsä. Tavoitteemme ja kemiamme kohtasivat todella hyvin”, Markus kertoo. Rekrytointipäivän päätteeksi Markuksella oli muutama vaihtoehto ja lopulta hän valitsi HögforsGST:n fiilispohjalta. “Minulle jäi niin hyvä fiilis hommista ja Antista tyyppinä. Firman tilanne sopi omaan tilanteeseeni hyvin”. Markus perustelee valintaansa. 

HögforsGST:llä Markus vastaa laaja-alaisesti markkinoinnin toimista ja suunnittelemisesta. “Meillä on uudet nettisivut tekeillä, teen somea ja muuta sähköistä viestintää, ja ylipäätään koordinoin kaikkia muitakin markkinointikanavia kuten paikallisia medioita. Olen päässyt myös suunnittelemaan kampanjoita ja osallistumaan messujen suunnitteluun. Olen oikeastaan pystynyt ottamaan koko markkinoinnista vastuun”, Markus kertoo. “Eipähän ole ainakaan siitä kiinni, etteikö olisi päässyt tekemään. Sain vapaat kädet ja välillä omat haasteensa tulevatkin siitä, että voisi tehdä mitä vaan”, Markus kertoo huvittuneena. “Varsinkin alkuun joutui opetella paljon uutta tietoa toimialasta, asiakkaista, tuotteista ja kaikesta toimialaan liittyvästä ja se onkin varmaan loppumatonta oppimista”, Markus jatkaa.

Markus on saanut sisäisesti paljon kehuja, kuinka markkinointi on mennyt hienosti eteenpäin ja moni on maininnut, kuinka hyvä onkaan, että markkinointia tekemään otettiin ihan oma tekijä. Tuloksista puhuttaessa Markus kertoo: “Someseuraajia ja nettisivukävijöitä on ollut helppo seurata ja molemmissa onkin ollut kasvua. Linkedin seuraajamäärät ovat erityisesti lähteneet hyvin kasvuun, reilun puolen vuoden aikana määrä on kasvanut kolmestasadasta kuuteensataan ja tämä on saavutettu ihan vain olemalla aktiivisia ja tekemällä suunniteltua sisältöä sinne. Tämä on sellainen selkeä onnistuminen. Alettiin heti alusta alkaen seuraamaan ja mittaamaan tuloksia ja siitä on varmasti hyötyä pitkässä juoksussa.”

Tällainen toiminta toimii joissain tapauksissa jopa hengenpelastajana. Ainakin itselleni tämä oli iso juttu, sain uuden suunnan elämälle ja uralle. Mikko tituleeraa itseään kuolleistaherättäjäksi ja näin se varmasti monelle meistä olikin!

Markus Rantsi

markkinointikoordinaattori, HögforsGST

Tekisi melkein mieli sanoa, että unohda kaikki mitä luulet tietäväsi markkinoinnista, mutta se ei ihan olisi oikein. Ehkä näin kliseisesti sanottuna, kannattaa lähteä avoimin mielin mukaan, sillä lailla ennakkoluulottomasti. Virittämössä on mukana paljon erilaisia yrityksiä ja ihmisiä ja kannattaakin ottaa siitä hyöty irti ja tutustua heihin. Kannattaa ennen kaikkea ottaa ilo irti siitä porukasta, joka siellä syntyy. Se on kyllä tämän kaiken suurin onni ja heistä muodostuvasta verkostosta saa eniten irti!

Markus lähettää lämpimät terveiset koko Virittämön porukalle. “Kirjoitinkin tämän TE-toimistolle palautteksi, mutta tällainen toiminta toimii joissain tapauksissa jopa hengenpelastajana. Ainakin itselleni tämä oli iso juttu, sain uuden suunnan elämälle ja uralle. Mikko tituleeraa itseään kuolleistaherättäjäksi ja näin se varmasti monelle meistä olikin” Uuden innostuksen voimin Markus haki ja pääsi juuri opiskelemaan kauppakorkeaan ja odottaa mielenkiinnolla miten se tuo entistäkin enemmän intoa hänen uraansa.

MUKAAN MARKKINOINTIVIRITTÄMÖÖN?

Etsitkö työpaikkaa markkinoinnin kentältä tositarkoituksella? Vai oletko yrittäjä, joka tarvitsee lisää markkinoinnin osaamista yrityksen kasvun vauhdittamiseen?

Karelwood

OSAAJA KERTOO Tuija Pölönen löysi tiensä Pohjois-Karjalan Markkinointivirittämöön mielenkiintoisten työpaikkailmoitusten kautta. Käytyään Joensuussa järjestettävässä infossa hänelle selvisi minkälaisesta projektista tässä olikaan kyse. Juteltuaan valmentajamme Hanne-Marin kanssa, mukaan lähteminen oli selvä päätös. “Ajattelin, että eihän tässä menetä mitään, jos kokeilee”, Tuija kertoo. Tuija on taustaltaan IT-tradenomi ja oltuaan puoli vuotta työttömänä hän koki, että on aika […]

Panimo Honkavuori

YRITYS KERTOO “Lähdimme Markkinointivirittämöön mukaan, koska meillä alkoi kädet loppua kesken. Aikaa ei riittänyt tarpeeksi myyntiin ja markkinointiin, joten todettiin, että tässähän olisi hyvä mahdollisuus,” Panimo Honkavuoren toimitusjohtaja Ville Vuorio kertoo. ”Ennen virittämöä olimme jo brändänneet itsemme vakavahenkisiksi valkotakeiksi.” “Onhan tämä yrityksille oikein hyvä tarjous”, Ville kommentoi Markkinointivirittämöä ja toteaa, että mukaan lähteminen on yritykselle […]

Admicom

YRITYS KERTOO Admicom päätti lähteä mukaan Markkinointivirittämöön, sillä nopea kasvu ja markkinoinnin laajentuminen uusille asiakaskohderyhmille alkoivat vaatimaan lisää käsipareja. Markkinointijohtajan Jenni Rengon mukaan hänen viiden vuoden mittaisella taipaleellaan Admicomissa markkinointitiimi on nyt uuden osaajan, Laura Kauppisen myötä tuplaantunut ja samaan aikaan myyjien määrä yli nelinkertaistunut. “Ilman Lauraa emme pärjäisi työmäärän kanssa enää mitenkään! Hän on […]