Etelä-Savon Markkinointivirittämö 2018

Markkinointivirittämö on kasvuhakuisten pk-yritysten ja tulevaisuuden markkinoinnin osaajien yhteinen kasvuohjelma ja alusta, joka haastaa perinteiset valmennukset ja yritysten kehittämisohjelmat. Ohjelman päätavoitteena on saada osallistuvien yritysten markkinointi uudelle tasolle ja saada näihin yrityksiin rekrytoitua uusia markkinoinnin tekijöitä.

Etelä-Savon Markkinointivirittämö 2018 pähkinänkuoressa
+ 10 yritystä
+ 10 markkinoinnin osaajaa
+ 6 kuukautta kestävä valmennusmatka
+ Työllistymisprosentti ohjelman lopussa 90 %
+ Yleinen arvosana 4,7 / 5

LÄHTÖKOHDAT

Etelä-Savon Markkinointivirittämö alkoi vuoden 2018 alussa. Ohjelmaan otti alussa osaa kymmenen eri alan yritystä, joissa yhdistävä tekijä oli markkinoinnin nostaminen uudelle tasolle ja toisaalta lisätyövoiman rekrytoiminen. Näiden yritysten kanssa yhteistyössä Etelä-Savon TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa saimme markkinoinnin- ja kasvun osaajilta yhteensä reilu 40 hyvää hakemusta. Näistä hakijoista ohjelmaan mukaan valikoitui 10 parasta hakijaa, joiden kanssa kasvumarkkinointimatka tehtiin.

OSAAJA KERTOO

“Jos ajattelee sitä Räikeen hakemusta, mä heti näin itseni siitä. Mä oon tuo henkilö. Nää ettii mua. Sitten kun mä Juhon kanssa juttelin, niin mulle varmistui se, että mä pystyn tuota tyyppiä auttamaan. Mä osaan nuo jutut. Ja haluankin auttaa.

Pohjakoulutukseltani olen markkinointimerkonomi ja olen ollut aiemmin reilu 10 vuotta esimiehenä contact centerissä. Olen vastannut myyntivalmennuksista, asiakaspalvelukoulutuksista, rekrytoinneista ja niin edelleen. Myynti ja markkinointi on tullut tutuksi käytännön tekemisen kautta. Halusin kuitenkin muutoksen elämässäni ja opiskelin puutarhuriksi. Olin unelmatöissä kukka- ja puutarhakaupan puutarhurina, kunnes jouduin lopettamaan duunit puhjenneen allergian takia. Kun mä sitten näin Räikeen työpaikkailmoituksen, niin se oli menoa. Ollaan nyt siis rakentamassa uutta unelmaa ja vaikuttaa tosi hyvälle.

Aluksi luulin, että työ on digimarkkinointipainotteista, kunnes aika nopeasti, miltei heti ohjelmaan kuuluvan 24-h kiihdytyksen jälkeen tajusin työn olevan monipuolisesti yrityksen kehittämistä. Tämä on juuri se tosi mielenkiintoinen näkökulma. Sitä pääsee tekemään monipuolisesti kaikkea yrityksen kasvuun liittyvää, ei siis pelkästään markkinointia.

Olen pystynyt toistaiseksi vielä lyhyen, mutta antoisa työssäolojakson aikana tuomaan taloon osaamisen lisäksi myyntiä, joten lisäarvo on konkretisoitunut käytännössä myös kasvavilla kassavirroilla, mikä on synnyttänyt aika nopeasti rekrytointitarpeen uusille tekijöille. Töitä on nyt jopa aavistuksen liikaa ja kaikkea ei oikein ehditä tekemään. Toisaalta se on positiivinen tilanne, koska nyt on viimeistään pakko miettiä tekemisen prosessia juuria myöten.

Markkinointivirittämö oli tosi hyvä kokemus ja sen lisänä vielä lisäarvona vakituinen työpaikka, missä elää ja rakentaa omaa unelmaa eteenpäin. Tämän lisäksi sain mukaani vielä ison markkinoijien verkoston kenen kanssa jakaa arjen murheet. Ei ole asiaa, mitä ei kurssikavereilta kehtaisi tai viitsisi kysyä!”

– Anu Markkanen, Asiakkuuspäällikkö, Räikee Oy

YRITYS KERTOO

“Markkinointivirittämö täytti kaikki odotuksemme. Lähdimme ohjelmaan mielessämme erityisesti myynnin edistäminen. Nyt ohjelman kautta rekrytoitu Anu on myynyt kädet niin täyteen, että meillä aloitti juuri uusi työntekijä ja harjoittelija.

Asioita on tapahtunut älyttömän nopeasti, yksin pyörisin edelleen samassa tilanteessa kuin vuosi sitten. Voi olla, että parin vuoden päästä sanon Markkinointivirittämöllä olleen meille käänteentekevä vaikutus. Siitä tämä meidän homma lähti vasta liikkeelle.

Koulutusta on tarjolla monenlaista, mutta tässä Aava & Bangin asiantuntijat ja muut ohjelmaan osallistuneet yritykset pysähtyivät miettimään työpajoissa, konsultoinneissa sekä ohjausryhmissä juuri meidän asioita. Ohjelman ansioista meillä oli mahdollisuus keskustella yrityksen kehityksestä ja asettaa heti ohjelman alussa yrityskohtaiset tavoitteet Markkinointivirittämölle.

Tulokset puhuvat puolestaan – myynti lähti kasvamaan nopeasti ja ollaan taloudellisesti ihan eri lukemissa Markkinointivirittämön jälkeen. Koulutus ja onnistunut rekry on yhdessä todella tehokas paketti, jota voin suositella kaikille!”

Juho Lehtola, Toimitusjohtaja, Räikee Oy

markkinointivirittämö
Anu löysi Markkinointivirittämön kautta työpaikan Räikeeltä. Kuva: Milla Piirainen

Vilja Laaksonen

Liiketoimintajohtaja, valmennusliiketoiminta

Päivi Nieminen

Asiakkuuspäällikkö, valmennusohjelmat

KIINNOSTUITKO? KYSY, NIIN KERROMME LISÄÄ.

Kasvuohjelmat

Kasva kanssamme huipulle erilaisten valmennusten, hankkeiden, verkostojen ja Kasvu Openin avulla.

Miksi panostaa markkinointiosaamiseen?

Markkinointi on hyvin kokonaisvaltaista ja monessa eri osa-alueessa eteenpäin vievää. Voidaan siis ajatella, että kun palkkaat markkinoijan, palkkaat samalla taloosi myös johtajuutta, joka vääjäämättä lisää myyntiä. Tai siis, jos opettelet markkinointia, opettelet samalla myös johtamista ja myyntiä.

Mistä markkinointi kannattaa aloittaa?

Markkinointi alkaa vision, tavoitteiden, kohderyhmien ja kilpailutilanteen selvittämisestä. Esimerkiksi hyvä visio kiteyttää sen tavoitetilan, mihin yritys pyrkii. Se linkittää yrityksen johonkin itseään suurempaan ja parhaimmillaan sisältää myös yrityksen arvot. Visio saa, ja sen pitääkin olla tarpeeksi kunnianhimoinen.