Admicom

Admicom Oyj on vuonna 2004 Jyväskylässä perustettu järjestelmäkehityksen edelläkävijä. Toiminnanohjausjärjestelmän lisäksi Admicom tarjoaa myös tilitoimistopalvelua ja apua liiketoiminnan kehittämiseen. Admicom on nopeasti kasvava, 2018 pörssiin listautunut yritys, jonka liikevaihto on kasvanut nopeasti ja kannattavasti jo monia vuosia. Työntekijöitä on tällä hetkellä lähes 150 neljässä toimipisteessä: Jyväskylässä, Vantaalla, Tampereella ja Oulussa. Admicom osallistui Keski-Suomen Markkinointivirittämöön keväällä 2019.

Näitä olemme tehneet:
+ 6kk yritysten ja osaajien sparrausohjelma
+ Yrityskohtainen kasvumarkkinointivalmennus
+ Uuden osaajan rekrytointi ja perehdytys
+ Myynnin ja markkinoinnin koulutus

YRITYS KERTOO

Admicom päätti lähteä mukaan Markkinointivirittämöön, sillä nopea kasvu ja markkinoinnin laajentuminen uusille asiakaskohderyhmille alkoivat vaatimaan lisää käsipareja. Markkinointijohtajan Jenni Rengon mukaan hänen viiden vuoden mittaisella taipaleellaan Admicomissa markkinointitiimi on nyt uuden osaajan, Laura Kauppisen myötä tuplaantunut ja samaan aikaan myyjien määrä yli nelinkertaistunut. “Ilman Lauraa emme pärjäisi työmäärän kanssa enää mitenkään! Hän on ollut aivan korvaamaton apu.” Markkinointivirittämöstä kertova soitto tuli etenkin jälkikäteen mietittynä juuri oikeaan saumaan: tarvittiin lisää käsiä töihin ja uusi silmäpari oli tervetullut tarkastelemaan yrityksen toimintatapoja ja markkinointia raikkaalla näkökulmalla. “Isoimmat odotuksemme Markkinointivirittämöltä liittyivät uuden osaajan löytämisen lisäksi juurikin oman yritystoiminnan sparraamiseen ja kehittämiseen uusien näkökulmien avulla”, Jenni kertoo.

Markkinointivirittämö oli Jennin mielestä erittäin toimiva rekrytointikanava, sillä yhteen hitsautuminen alkoi heti tehokkaasti ja perehdyttämiseen oli valmiit, onnistuneet materiaalit. Jennin mukaan jo Virittämön starttaavalla Bootcampilla vastaan tuli monta taitavaa osaajaa, mutta Lauraa jatkohaastatellessa valinta oli selkeä. “Tämä tässä on meidän osaajamme, eikä häntä saa päästää käsistä!”, Jenni kuvaa tunnelmia haastattelun jälkeen. “Näin onnistunutta rekryä en osannut odottaakaan. Laura ylitti kaikki odotuksemme isosti. Hän oli aivan loistava valinta: niin osaava, sopii tiimiin mainiosti ja tuo hirveästi uutta energiaa yritykseen!” Lauran rekrytointiin osallistui koko Admicomin markkinointitiimi ja he olivat yksimielisiä valinnastaan. “Tiimin yhteistyö on sujunut erittäin hyvin, Laura on tuonut koko myynnin ja markkinoinnin tiimiin uusia näkemyksiä, ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta. Hän on ottanut hienosti vastuuta ja omaa tonttiaan haltuun.”

Jenni myöntää, ettei ollut itsekään aluksi aivan varma, että mihin sitä tuli lähdettyä mukaan ja että löytyisikö ohjelmasta uusi tiimiläinen, mutta vinkkaa osallistumista harkitseville, että mukaan vain. Hän myös neuvoo, että kasvuohjelmaan kannattaa yrityksenkin varata aikaa, panostaa ja olla läsnä, siten saa kaikkein eniten irti. Jenni nostaa myös esiin, kuinka hän itse löysi uutta rohkeutta omaan tekemiseensä ja kasvoi ohjelman aikana ammatillisesti. “Huippua, että on päässyt pallottelemaan muiden osallistuneiden yritysten ja osaajien kanssa aitoja tilanteita – antamaan ja vastaanottamaan ideoita. Virittämöstä saatu hyöty on ollut aitoa.”

Ei mitään muuta kuin positiivista sanottavaa Virittämöstä! Kaikki on minun näkökulmastani ollut toimivaa. Valmentajatkin ravistelivat tosissaan, mutta lempeästi ja antoivat rakentavaa palautetta.

Jenni Renko

Markkinointijohtaja, Admicom Oyj

OSAAJA KERTOO

Hakiessaan mukaan Markkinointivirittämöön Lauralla oli takana kaksi peräkkäistä äitiyslomaa ja muutto uuteen kaupunkiin. Töitä etsiessä hänen huomionsa kiinnittyi useaan mielenkiintoiseen työpaikkaan, joissa mainittiin Markkinointivirittämö. Niinpä hän päätti hakea mukaan tietämättä sen tarkemmin mistä oli kyse. Taustaltaan Laura on digitaalisiin yrityspalveluihin suuntautunut tietojenkäsittelyn tradenomi, joka innostui töitä tehdessään yhä enemmän visuaalisista ja graafisista töistä. Ennen kaikkea Lauralla oli intohimona tehdä markkinoinnin töitä.

”Minua kiinnosti useampikin Virittämöön osallistuneista yrityksistä, mutta haastattelupäivänä kirkastui, että Admicom olisi minulle se oikea valinta. Onneksi he olivat samaa mieltä”, Laura kertoo. “Alkuun minua jännitti, että teenkö minä tässä nyt töitä ilmaiseksi ja ilman mitään takuita, mutta tämä osoittautui nopeasti turhaksi huoleksi. Sain jo pian alun jälkeen kuulla, että saan jatkaa Admicomilla myös Virittämön jälkeen. Yhteispelimme lähti sujuvasti liikkeelle ja kotiuduin nopeasti. Nyt jo tuntuu, että olen ollut täällä aina!”

Virittämön työpajoissa Laura piti konkreettisista opeista ja käytännön työkaluista, joita on pystynyt suoraan hyödyntämään käytännössä. Lauralle tärkeä asia oli myös Virittämöstä saatu uusi yhteisö, ammatillinen verkosto, johon hän pääsi osaksi. “Bangin valmentajat ovat aivan mahtavia tyyppejä huikealla energialla ja heillä on aina hyviä tarinoita kerrottavanaan. Uskomattoman innostavia tyyppejä. Jollei paikalle tullessa vielä ollut virkeä niin lähtiessä ainakin oli! Virittämöstä sai rohkeutta markkinointiin ja rohkaisua, että villitkin ideat voivat olla hyviä ja toimivia ja että heittäytyminen kannattaa. Laura kannustaa muitakin lähtemään mukaan Markkinointivirittämöön:

Ehdottomasti kannattaa! Aina ei voi voittaa, mutta tämä kortti kannattaa
katsoa. Saa niin paljon arvokasta oppia ja yhteisön tärkeä tuki jatkuu ohjelman
jälkeenkin.

Laura Kauppinen

Markkinointiassistentti, Admicom Oyj

MUKAAN MARKKINOINTIVIRITTÄMÖÖN?

Etsitkö työpaikkaa markkinoinnin kentältä tositarkoituksella? Vai oletko yrittäjä, joka tarvitsee lisää markkinoinnin osaamista yrityksen kasvun vauhdittamiseen?

Kasvuohjelmat

Kasva kanssamme huipulle erilaisten valmennusten, hankkeiden, verkostojen ja Kasvu Openin avulla.

Miksi panostaa markkinointiosaamiseen?

Markkinointi on hyvin kokonaisvaltaista ja monessa eri osa-alueessa eteenpäin vievää. Voidaan siis ajatella, että kun palkkaat markkinoijan, palkkaat samalla taloosi myös johtajuutta, joka vääjäämättä lisää myyntiä. Tai siis, jos opettelet markkinointia, opettelet samalla myös johtamista ja myyntiä.

Mistä markkinointi kannattaa aloittaa?

Markkinointi alkaa vision, tavoitteiden, kohderyhmien ja kilpailutilanteen selvittämisestä. Esimerkiksi hyvä visio kiteyttää sen tavoitetilan, mihin yritys pyrkii. Se linkittää yrityksen johonkin itseään suurempaan ja parhaimmillaan sisältää myös yrityksen arvot. Visio saa, ja sen pitääkin olla tarpeeksi kunnianhimoinen.

KIINNOSTUITKO? KYSY, NIIN KERROMME LISÄÄ.

Vilja Laaksonen

Liiketoimintajohtaja, valmennusohjelmat (äitiysvapaalla)

Päivi Nieminen

Asiakkuusjohtaja