Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Yrityskulttuurin rakentaminen on kaikkien pala kakkua

Featured Image

Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin mystiikka räjäytetään atomeiksi ja yhteisen kulttuurin rakentamisesta tehdään kaikkien pala kakkua. Paras pöytähopea on viestintä. 

Olen huomannut, että yrityskulttuuri on aiheena ja käsitteenä usein kuorrutettu niin hienoksi kakuksi, ettei kukaan uskalla lohkaista siitä palaansa. Silloin myös vastuu yhteisen kulttuurin rakentamisesta saatetaan ulkoistaa muille. Tästä seuraa helposti, että esimerkiksi vaivalla tuotettu kulttuurikäsikirja jää kauniiksi taitoksi kansien väliin, huoneentaulut äänettömiksi koristeiksi työpaikan seinille ja mikään ei lopulta etene siihen suuntaan, mihin kulttuuria ollaan alun perin haluttu lähteä viemään. Kirjoitin muuten tästä samasta aiheesta vuosi sitten. 

The end: Kulttuuri jää mystiseksi ja kaukaiseksi möhkäleeksi, johon kukaan ei tohdi tarttua. Toinenkin vaihtoehto tarinalle kuitenkin on! 

Kulttuurikakun resepti - tällä onnistut takuulla!

Väitän (ja tiedän), että viestintä on paras kakkulapio kulttuurin konkretisoimiseen ja herättämiseen eloon arjessa. Ja niistä kakkupaloista jokainen työyhteisön jäsen saa varmasti osansa. Parhaimmillaan viestintä osallistaa, vastuuttaa ja kannustaa jokaista kulttuurin rakentamiseen. Ja siitä voi saada ihan iloakin. Tarjoan sinulle reseptin kulttuurikakun leipomiseen ja lohkomiseen pala palalta.

Valmistelu: Johto näyttää suunnan ja esimerkin

Systemaattisuus, motivaatio oppia viestimään, tahto panostaa viestintään, kunnianhimo, pitkäjänteisyys. Tässä on avainteemat yrityksen johdolle, kun he lähtevät rakentamaan tavoitekulttuuria viestinnän keinoin. Johto leikkaa kakusta ensimmäisen palan. Vinkit johtoryhmän jäsenille:
  • Lähde liikkeelle viestinnän ymmärryksen ja tiedon lisäämisestä ja vahvista omia vuorovaikutustaitojasi. Johdon viestintä- ja vuorovaikutusosaamisella on merkittävä rooli esimerkiksi muutostilanteissa.

  • Valitse viestinnän sävy, jolla haluat yhteistä kulttuuria rakentaa. Tähän antaisin vinkiksi kannustamisen, arvostamisen ja innostamisen.

  • Priorisoi viestintää työajallasi ja tunnista oma roolisi viestijänä. Opettele olemaan läsnä eri viestintäkanavissa ja -foorumeissa, kirjoita viikko- ja kuukausikirjeitä, ole mukana kohtaamisissa, chattaile muiden mukana Teamsissä. Samalla myös taidot ja rohkeus viestiä kehittyvät tehdessä. 

  • Mittaa työntekijäkokemusta säännöllisesti henkilöstö- ja pulssikyselyillä. Vain näin saat ajantasaista tietoa kulttuurin tilanteesta ja työntekijöiden sitoutumisesta.

 

Kypsytys: Lähijohtajat juurruttavat ja vahvistavat yhteisiä tavoitteita

Lähijohtajat leikkaavat kakusta seuraavat palat. Jotta kakkupalat eivät tunnu liian kookkailta tai överimakeilta heille, tulee johdon ja lähijohtajien välinen vuoropuhelu olla kunnossa. Lähijohtajat tarvitsevat tietoa ja tukea onnistumiseen: ajankohtaisen tiedon tarjoamista, osallistamista ja heiltä kysymistä sekä heidän ymmärryksensä vahvistamista esimerkiksi tavoitekulttuurin suhteen. Vinkit lähijohtajille:
  • Johtoryhmän tavoin lähde liikkeelle siitä, että tunnistat roolisi ja vastuusi viestijänä. Vahvista viestintä- ja vuorovaikutusosaamistasi. 

  • Ole läsnä omalle tiimillesi arjessa. Viesti ajankohtaisista asioista ja huolehdi, että tiimipalavereita pidetään säännöllisesti. Kysy kuulumisia tiimin jäseniltä ja chattaile reippaasti Teamsissä.

  • Ohjaa ja innosta kohti yhteisiä tavoitteita. Anna palautetta – suurin osa kannustavaa, sopivasti rakentavaa.

  • Huolehdi tasapuolisuudesta ja yhdenvertaisuudesta.


Ja ei kuin maistelemaan: Jokainen työntekijä osallistuu ja tekee yhteistyötä

Lopulta kakkuun käy kiinni ihan jokainen työntekijä. Vinkit jokaiselle työyhteisön jäsenelle:
  • Tunnista roolisi ja vastuusi viestijänä. Työyhteisön jäsenenä olet vastuussa yhteisestä ilmapiiristä ja arjen työpäiväkokemuksesta. Valitse siis tarkasti, millaista keskustelun sävyä suosit ja vahvistat. 

  • Reflektoi omaa vuorovaikutusosaamistasi säännöllisesti – mitä tuot huoneeseen, kun saavut paikalle? Suhtaudu uteliaasti digitaalisten viestintäkanavien käyttöön.

  • Auta ja kannusta työkaveria. Jaa aktiivisesti tietoa ja onnistumisia omasta työstäsi, jotta toisetkin voivat onnistua ja innostua. 

  • Ota rohkeasti johtajuutta sinulle tärkeissä teemoissa työyhteisön sisällä ja innosta muitakin mukaan. Se voi olla jokin kehittämisen projekti tai vaikka kulttuuria vahvistavien kohtaamisten ja tempausten toteuttaminen.

Tällä reseptillä saattaa olla laatutakuu! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Katso ja kuuntele Yrityskulttuuri – kaikkien pala kakkua -jakso täältä.

Ps. Kasvukattaus-vodcastin kaikki tähän mennessä julkaistut jaksot löydät verkkosivuiltamme, Spotifysta ja YouTubesta!

 

Kasvukattaus-vodcast, jakso 4: Yrityskulttuuri – kaikkien pala kakkua
16:51

 

Kirjoittaja: Emma-Reetta Hämäläinen

Emma-Reetta on Aava & Bangin työyhteisöviestinnän asiantuntija, jolla on vuosien kokemus inhouse-viestijän roolissa ja joka innostuu erityisesti vuorovaikutuksen ja hyvinvoinnin edistämisen välisestä suhteesta.

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Yrityskulttuurin rakentaminen on kaikkien pala kakkua

Yrityskulttuurin rakentaminen on kaikkien pala kakkua

Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...

Read More
Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More