Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Miksi tuotteistaa palvelut ennen verkkosivu-uudistusta?

Featured Image

Verkkosivu-uudistus on prosessi, johon voi haaskata mielettömästi aikaa ja rahaa. Onnistuneen verkkopalvelu-uudistuksen tärkein ainesosa on kohderyhmälähtöinen tuotteistustyö. Tällöin sivusto pystytään suunnittelemaan ja rakentamaan kohderyhmäsi ostopolkua mukaillen, mikä tekee ostamisesta mahdollisimman mutkatonta.

Tuotteistamisen avulla palvelusi muotoillaan helposti viestittäväksi ja ostettavaksi kokonaisuudeksi. Ennen kuin sukellat syvemmälle, lue tuotteistukseen liittyvän blogisarjamme ensimmäinen osa täältä: Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Varaa tuotteistukseen aikaa ja resursseja, niin säästät niitä myöhemmin verkkosivu-uudistuksessa

Tuotteistus kannattaa tehdä, jos...

  • Kohderyhmien ostoprosessi ja tarpeet poikkeavat toisistaan merkittävästi
  • Samat tuotteet tuottavat selkeästi eri hyötyjä eri kohderyhmille
  • Palvelusi tai tuotekokonaisuutesi ovat liian laaja kokonaisuus ymmärrettäväksi tai ostettavaksi kerralla
  • Palvelusi on aineeton ja abstrakti (esim. SaaS-ratkaisut)
  • Haluat muuttaa tuotelähtöisen viestinnän asiakaskeskeiseksi
  • Haluat tehdä ostamisen digitaalisissa kanavissa helpommaksi ja nopeuttaa ostoprosessia

Tuotteistus on työvaihe, joka osallistaa palveluvastaavat sekä myynti- ja markkinointitiimin miettimään asiakkaan ostoprosessia yhdessä. Tuotteistuksen avulla hahmotatte paremmin palvelut, tuotteet ja ratkaisut eri kohderyhmien näkökulmasta:

“Verkkosivu-uudistus meni kuukaudeksi jäihin, kun tajusimme, että eihän meidän palveluistamme ymmärrä mitään verkkosivujemme sisältöjen perusteella. Vasta kun päätimme tarttua ongelmaan tuotteistamistyöpajoissa, alkoi moni verkkosivuprojektin solmu aueta. Vähän harmitti, ettemme tajunneet tehdä tätä ennen verkkosivujen suunnittelua ja koodausta, mutta emme varmaan ole ainoita tähän sudenkuoppaan astuneita.” 

Tuotteistus ei synny tyhjästä, vaan vaatii tiedonkeruuprosessin, kiteytyksen ja jatkojalostuksen verkkosivuympäristöön. Tuotteistuksen voi tehdä itse tai pyytää apuun tuotteistamiseen erikoistuneen asiantuntijan. Lue lisää osaamisestamme täällä: Lisää myyntiä ja vaikuttavuutta tuotteistamalla

Viisi syytä tuotteistaa palvelut ennen verkkosivuprojektia:

✔️  Ehdit testaamaan uusia sisältöjä asiakkaalla esimerkiksi myyntiaineiston muodossa ennen verkkosivujen rakentamista
✔️ Nopeutat ja selkiytät verkkosivujen UI/UX- eli käyttöliittymäsuunnittelua
✔️ Hyvä suunnittelutyö poistaa työtunteja koodausvaiheesta – eli säästää selvää rahaa
✔️ Verkkosivujen konversiopisteiden määrittäminen on huomattavasti helpompaa
✔️ Ehdit tuottaa markkinointia ja liidinhankintaa tukevat sisällöt tuotteistuksen tueksi ennen verkkosivu-uudistusta

Vaihda näkökulma tuotteista ja palveluista kohderyhmäsi haasteiden ratkaisemiseen

Kohderyhmälähtöisen tuotteistamisen tavoitteena on kiinnittää kohderyhmän huomio digitaalisessa maailmassa – ostopolun jokaisessa vaiheessa. 

“Haluamme tavoittaa kohderyhmämme digitaalisesti ja haastaa isot saksalaiset laitetoimittajat! Tarvitsemme palvelutuotteistukset, jotka pitävät sisällään koko laite- ja palvelutarjoomamme, mutta kiteyttää kilpailuetumme jokaiselle kohderyhmälle erikseen.”

Kun viestinnän kulma muutetaan tuotekeskeisestä kohderyhmälähtöiseksi, voidaan liikennettä ohjata verkkosivuilla kohderyhmäkohtaisille laskeutumissivuille. Kohderyhmäkohtaisella sivulla kiteytetään juuri kyseiselle kohderyhmälle tärkeimmät hyödyt, arvot ja palvelut. 

Hyvä kohderyhmälähtöisesti suunniteltu sivu sisältää...

  • Kohderyhmää puhuttelevan pääviestin ja merkityksellisen kiteytyksen
  • Tuotteiden tai palveluiden hyödyt selkeästi viestittynä
  • Tuotteen tai palvelun faktat kiteytettynä: mitä sisältää, miten toteutetaan, laajuus ja mahdollinen hinta
  • Referenssejä ja ratkaisuihin liittyviä syventäviä artikkeleita
  • Tärkeimmät hakutermit (Lue: Näin kirjoitat hakukoneoptimoidun tekstin 2022)
  • Selkeät toimintakehoitteet (esimerkiksi yhteydenotto tai ladattavat materiaalit)

Hyvin tuotteistetut verkkosivusisällöt luovat pohjan kustannustehokkaalle markkinoinnille

Verkkosivut ovat digitaalisen markkinoinnin kotipesä. Jotta asiakkaan ostopolku olisi mahdollisimman suoraviivainen ja markkinointi kustannustehokasta, kannattaa pohtia myös millä hakusanoilla sivuille päädytään, mitkä viestikärjet herättävät potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen, miten sivuille ohjataan liikennettä some-, digi- tai suoramarkkinoinnilla ja miten asiakas lopulta konvertoituu verkkosivuilla.

Asiakashankinta verkkosivujen kautta vaatii myynnin ja markkinoinnin saumatonta yhteispeliä. Tuotteistuksen jatkoksi rakennettu myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma auttaa myynti- ja markkinointitiimejä tekemään tulosta – yhdessä. Lue lisää täällä: B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More
Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Uskon siihen, että sattuma suosii valmistautunutta mieltä. Kun yrityksen kehitystä tai omaa työuraa peilaa taaksepäin, on tarina helpompi nähdä...

Read More