Vapaudu kesäkamppisten ikeestä tekemällä kesästä toiseen toimivia sisältöjä

Suomen kesästä tunnetusti kannattaa ottaa kaikki irti. Hellepäivien määrästä ei ole muuta tietoa kuin että niitä on vähän. Tosin tänä keväänä taidettiin jo käyttää seuraavankin kesän päivät. Yhtä varmaa kuin sateinen juhannus, on sadat “Kesävinkit markkinointiin” -blogipostaukset. Tiedäthän ne tutut kirjoitukset, joissa puhutaan mobiilimarkkinoinnista laiturin nokassa. Itse ajattelin ottaa tähän aiheeseen hieman erilaisen lähestymistavan: millä tavoin moderni markkinoija varmistaa markkinointinsa toimivuuden myös kesällä?

Kuluja vai tuottoja?

Markkinoinnin tehtävänä on hankkia asiakkaita ja pitää huolta nykyisistä. Eikö siis olisikin hienoa, jos et joutuisi joka ikinen kerta tekemään kesäkamppista tai mobiilimainontaa kun haluat hankkia asiakkaita? Jokainen markkinointikampanja on kertaluonteinen kuluerä, jolla joko saavutetaan tuloksia tai ne jäävät saavuttamatta. Tämän johdosta myös markkinointiin funktiona suhtaudutaan kulueränä, sillä sen roolina on lähinnä kuluttaa sille varattua budjettia. Sen sijaan, että se tuottaisi yritykselle uutta liiketoimintaa.

Markkoinointitase: saa käyttää

Kun markkinointi alkaa rakentamaan sisältöjä, jotka tuottavat liiketoimintaa edistäviä tuloksia, alkaa vähitellen rakentumaan ns. markkinointitase: investoinneista koostuva sisältövarasto, joka:

  1. Rakentaa tarvetta ja kysyntää yrityksen tuotteille ja palveluille
  2. Tarjoaa inspiraatioita ja ideoita yrityksen tuotteiden käyttöön
  3. Luo erottuvan ja vahvan identiteetin omaavan brändimielikuvan yrityksestä
  4. Kertoo, miksi yritys on luotettava kumppani
  5. Esittelee houkuttelevasti yrityksen tuotteita ja palveluita
  6. Vakuuttaa asiakasreferenssien avulla
  7. Auttaa potentiaalista asiakasta valitsemaan oikean, hänelle sopivan tuotteen
  8. Tarjoaa apua sekä tukea tuotteen ja palvelun käytössä

Tämä sisältövarasto voi sisältää ansaitun ja oman median sisällä olevia videoita, artikkeleita, blogipostauksia, animaatioita, infograafeja, mobiiliapplikaatioita, podcasejä, työkaluja, konfiguraattoreita, verkkokaupan, jne. Ne ovat siis aidosti potentiaalista asiakasta auttavia sisältöjä, jotka on taidokkaasti ripoteltu ostopolun varrelle tukemaan orastavaa ostopäätöstä. Niin kauan, kun nämä sisällöt ja työkalut ovat löydettävissä verkosta, tuottavat ne myös tuloksia yritykselle. Kampanjoinnista ja kertaluonteisista markkinointikuluista ei koskaan päästä täysin eroon, mutta jatkossa niiden tehtävänä on hankkia potentiaalisia asiakkaita näiden sisältöjen ja yrityksen oman median äärelle.

Hiljalleen markkinointitaseeseen investoimalla yritykselle rakentuu passiivisesti myynti- ja markkinointityötä tekevä sisältökone, joka vapauttaa markkinoijan tekemään strategisen tason markkinointia, eli kehittämään yrityksen kykyä luoda parempaa arvoa asiakkailleen kuin kilpailijat ja varmistamaan, että sillä on kykyä lunastaa tämä arvo kaikessa toiminnassaan. Tällöin luonnollisesti jo huomattavasti vähemmän stressaantunut ja kiireinen markkinointipäällikkö, pystyy rauhassa lomallaan istumaan siellä kuuluisassa laiturinnokassa kesästä nauttien.

Janne Ikola

Operatiivinen johtaja
Aava & Bang Oy
Janne.ikola@bang.fi
https://www.linkedin.com/in/janneikola/


Kirjoittanut

Aava & Bangin säntillinen AD, joka ei kuitenkaan pysty nyhjäisemään tyhjästä.