Brändi. Sana, joka voi herättää ristiriitaisia tuntemuksia. Brändääminen kuulostaa trendikkäältä, mutta mistä siinä on oikeasti kyse ja miksi jokaisen yrityksen tulisi siihen panostaa? Brändäämisen juuret ulottuvat 1800-luvulle saakka, kun karjaa polttomerkittiin ja näin tiedettiin, kenelle ne kuuluivat. Yksi yleisistä harhaluuloista on se, että brändi olisi sama asia kuin tuote tai palvelu. Tai että logo ja hienot verkkosivut ovat brändin ydin. Todellisuudessa ne ovat osa brändi-ilmettä, joka näkyy ulospäin kuluttajalle. Brändi on paljon moniulotteisempi kokonaisuus. Se on kaiken sen tiedon, kokemusten ja mielikuvien summa, mikä kuluttajalla siitä on. Kuinka brändi auttaa yritystäsi kasvattamaan liiketoimintaansa?

Brändi auttaa erilaistumaan

Kilpailu on kovaa monella alalla ja siitä päästäänkin brändäämisen ytimeen. Yksi brändin tärkeimmistä tehtävistä on auttaa yritystäsi erottautumaan kilpailijoista ja jäämään kuluttajan mieleen. Mikä tekee tuotteestasi tai palvelustasi niin merkityksellisen ja ainutlaatuisen, että kuluttajat valitsevat sen valtavasta vaihtoehtojen viidakosta? Vahva brändi tarjoaa asiakkaalle selkeän lupauksen ja jonkinlaista lisäarvoa, jota hän ei vastaavanlaisesta nimettömästä tuotteesta tai palvelusta saa. Kilpailussa ei myöskään loppujen lopuksi ole kyse vain siitä, että yrittäisit jatkuvasti olla parempi kuin kilpailijasi. Siinä on kyse siitä, että tunnistat yrityksesi toiminnasta erilaistavan tekijän ja menet rohkeasti sitä kohti. Brändityön ydin onkin siinä, että tunnistetaan brändisi ainutlaatuisuus ja merkityksellisyys, jota muiden on vaikeaa kopioida.

Brändi on tunne

Brändin täytyy herättää tunteita, jotta se jää mieleen. Ostopäätöksiämme ohjaavat osaltaan psykologiset tekijät, kuten mm. arvot ja asenteet, motiivit, tarpeet ja elämäntyyli. Mitä enemmän on vaihtoehtoja, sitä vaikeampaa kuluttajalla on valita. Jotta kuluttaja valitsee juuri sinun tuotteesi tai palvelusi, täytyy sinun pystyä puhuttelemaan häntä merkityksellisellä tavalla. Jos jokainen toistaa samaa mantraa ja tarjoaa “kaikille kaikkea”, ei siitä todennäköisesti jää asiakkaalle minkäänlaista muistijälkeä. Brändin tulee puhutella ja saada tuntemaan. Sen pitää näkyä, kuulua ja tuntua kaikessa yrityksen toiminnassa – sisäisesti ja ulkoisesti.

Ajatellaanpa sitä, minkälaisia tunteita ja mielikuvia brändit pyrkivät meissä herättämään. Olet ehkä nähnyt tv-mainoksen vanhasta miehestä, joka maistaa ensimmäistä kertaa Coca-Cola Zeroa, toteaa “mistä muusta olen jäänyt paitsi?” ja lähtee seikkailemaan ympäri maailmaa. “Taste the feeling” – kaikki on mahdollista! Tai mites IKEAn ydinviesti “Ihanaa olla kotona”. Kotona oleminenhan on toden totta ihanaa! Ja miksi maksaa moninkertainen hinta Starbucksin kahvista, kun voisi ostaa Juhla Mokkaa ja juoda sitä tavallisesta pahvimukista? Koska juostessamme kiireessä Starbucksin muki kädessä, haluamme näyttää muiden silmissä trendikkäältä ja saada sitä kautta muiden hyväksyntää. Brändit saavat meidät tuntemaan. Haluamme samaistua muihin brändiä käyttäviin ihmisiin. Emme me ihmiset ole tunteettomia robotteja, päinvastoin. Tunteet ohjaavat meitä ja valintojamme enemmän kuin ehkä uskommekaan.

Brändi on syy ostaa

“Kaikkea kaikille” tai samat mantrat, joita jokainen toimija käyttää, eivät jää mieleen. Menestyvät yritykset tuntevat syvällisesti unelma-asiakkaidensa tarpeet, toiveet, arvot ja pelot. Ne ovat myös onnistuneet kartoittamaan tärkeimmät kilpailijansa ja erilaistumaan suhteessa heihin. Brändin tulisi aina rakentua yrityksen strategian, vision, mission ja arvojen pohjalta, ja kiteytyä ydinviestiin, joka vastaa kysymykseen: “miksi ostaisin?” ja vielä tärkeämpänä: “miksi ostaisin sinulta?”. Kun kaikki taustatyö on tehty ja yrityksen ydinviesti kiteytetty, voidaan lähteä pohtimaan sitä, miten siitä viestitään ja kuinka se näkyy kaikessa yrityksen toiminnassa. On myös tärkeää ymmärtää, että brändi rakentuu kuluttajien mielissä, eikä sitä siis voida yrityksessä täysin yksin määrittää. Perusteellinen brändityö ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa mahdollistaa kuitenkin sen, että yrityksen tavoitemielikuva on mahdollisimman yhdenmukainen yrityksen todellisen mielikuvan kanssa. Brändin rakentaminen on pitkäjänteinen prosessi, joka vaatii syvällistä ymmärrystä niin asiakkaista, kilpailijoista kuin yrityksestä itsestäänkin. Se on myös parhaimmillaan yrityksesi tärkein kilpailuetu ja antaa unelma-asiakkaallesi syyn ostaa – uudelleen ja uudelleen.

Jos haluat kuulla lisää aiheesta, olet lämpimästi tervetullut maksuttomaan ”Brändi haltuun”-aamiaistilaisuuteemme ke 19.9.2018 klo. 8.15-10. Tarkemman ohjelman ja ilmoittautumislomakkeen löydät täältä: http://bang.fi/aamiaistilaisuudet/

Tehdään yhdessä suomalaisista maailman paras markkinointikansa! 

Emilia Vanhatapio

Kirjoittaja on brändin strategiseen suunnitteluun, kehittämiseen ja johtamiseen erikoistuva liiketalouden tradenomi, joka työskentelee tällä hetkellä Aava&Bangilla työharjoittelijana.

emilia.vanhatapio@bang.fi
https://www.linkedin.com/in/emiliavanhatapio/ 

Inspiraatiota tähän tekstiin antoivat seuraavat kirjat:

Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. Helsinki.

Keller, K. L. 2013. Strategic brand management: building, measuring and managing brand equity. Pearson. Global edition.

Laakso, H. 2003. Brandit kilpailuetuna. Talentum. Helsinki.

Puusa, A., Reijonen, H., Juuti, P. & Laukkanen, T. 2014. Akatemiasta markkinapaikalle – Johtaminen ja markkinointi aikansa kuvina. Talentum. Helsinki.