Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ohjelmisto- ja asiantuntijayritys sai uuden markkinointikonseptin ja sen kautta markkinointiinsa uudenlaista struktuuria.

”Saamme Bangilta kaipaamaamme uutta energiaa ja osaamista. Bangin suurimpia vahvuuksia on esimerkiksi ideointikyky. Asioita osataan katsoa riittävän etäältä ja asiakkaidemme silmin. Saamme nopeasti kiinnostavia toimintavaihtoehtoja.”

– Johan Boholm, tietojohtaja ja viestintäpäällikkö, Oy Raisoft Ltd

Case

Oy Raisoft Ltd on Suomen markkinajohtaja omalla sektorillaan, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ohjelmistojen ja hoidon laadunvalvonnan työkalujen kehityksessä. Toiminnan keskiössä on yksittäisen ihmisen hyvinvointi. Toiminnan tärkeimpänä tavoitteena on tehdä hoitotyön näkymätön työ näkyväksi.

Yhteistyömme alkoi vuonna 2015, kun Raisoft osallistui Kasvu Openiin, voitti oman alueensa kasvupolun ja pääsi lopulta myös kansallisten finalistien joukkoon. Menestys osoitti, että yhtiön palvelupaletti ja myyntiosaaminen olivat jo priimaa. Markkinointi kaipasi kuitenkin uudistamista.

Intensiivisten valmennuspäivien lopputuloksena syntyi uusi markkinointikonsepti, joka kirkasti Raisoftin ydinviestejä, kohderyhmiä ja palvelupolkuja.

”Aloitimme valmennusten jälkeen vuoden kestävän sisäisen kehitystyön”, kertoo Raisoftin asiakkuuspäällikkö Minna Wentus. ”Yhteistyön ansiosta markkinointiviestinnän tavoitteet ja näkökulmat, kuten arvomaailmamme, kulkivat mukana palveluliiketoimintamme kehityksessä. Bang toi markkinointiimme myös uudenlaista struktuuria, kuten markkinoinnin vuosikellon.”

”Ennen uudistusta olimme markkinointiviestinnän kanssa ikään kuin loukussa, olemmehan yliopistoprojektista syntynyt spin-off-yritys, jonka painolastina oli raskasta ammattijargonia”, Boholm kertoo. ”Esitimme asiat turhan monimutkaisesti emmekä osanneet viestiä palveluistamme ja osaamisestamme asiakkaille selkeästi. Tulevien verkkosivujemme viesti avautuu asiakkaille aikaisempaa helpommin, ja palvelutarjontaamme on selkiytetty. Myös visuaalista ilmettämme päivitetään.”

Yksi verkkosivu-uudistuksen tavoitteista on tuoda esiin Raisoftin valmiudet palvella tulevia SOTE-alueita. Onhan Raisoft huomioinut ohjelmistosuunnittelussaan aina suuret kokonaisuudet.

”Suurin haasteemme on osoittaa uudistuvilla verkkosivuillamme selkeästi, mitä meillä on tarjota niin yksityisille yrityksille kuin kokonaisille SOTE-alueille, ja Bangin tuella moni palanen on loksahtanut paikoilleen”, Wentus toteaa. ”Vaikka olemme joutuneet tekemään viimeisen vuoden ajan kovasti töitä, nyt tuntuu, että tästä tulee todella hyvä! Uusien verkkosivujen ja koulutustuotteiden lisäksi tulemme tarjoamaan nyt ensimmäisenä Suomessa valmiin SOTE-palvelukonseptin hinnoitteluineen.”