Vuosia jatkuneet myynnin ja markkinoinnin valmennukset ovat luoneet Komasille toimivan yrityskulttuurin, jossa ihmisistä pidetään huolta. Osaamisen kehittyminen on vauhdittanut Komasin 30 % vuosikasvuun.

”Kun tekee tiettyjä asioita päivittäin, niihin puutuu ja turtuu helposti. Ajan kanssa työn merkitys alkaa kadota. Mutta kun asioita käydään läpi valmennuksissa, päivittäinen tekeminen muuttuu taas merkityksellisemmäksi ja myyntityöhön saadaan uutta intoa. Suosittelen Bangin valmennuksia kaikille, jotka haluavat saada myyntitiimiinsä ylimääräistä vaihdetta ja potkua.”
– Miikka Jämsen, Komas Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja.

Case

Erikoisosaamista vaativien ajoneuvo-, voimansiirto- ja puolustusvälineteollisuuden komponenttien valmistaja Komas on luottanut Aava & Bangin valmennuksiin pian puoli vuosikymmentä. Yhteistyö alkoi johtoryhmän ja markkinoinnin johdon valmennuksilla, ja myöhemmin myös ”pajan miehistä” on ryhdytty kouluttamaan myynnin ja asiakaspalvelun ammattilaisia.

Yksi suurimmista tavoitteista on ollut kehittää Komasin myyntiosaamista ja aktiivisuutta Alihankintamessuilla. Komasille on luotu oma messuohjeisto, jonka avulla myyjät esiintyvät messuilla edukseen, tunnistavat potentiaaliset asiakkaat ja päätöksentekijät sekä hankkivat tehokkaasti liidejä.

”Bangin valmennukset ovat olleet tykättyjä, ja koko myyntitiimimme on pitänyt niitä hyödyllisinä. Olemme saaneet valmennuksista hyviä käytännön vinkkejä esimerkiksi asiakkaiden kohtaamiseen messuilla ja siihen, miten voimme saada ihmiset pysähtymään kuuntelemaan juttujamme. Olemme nyt valmiimpia puhumaan uusista tuotteistamme ja pyrkimään yhteistyössä messujen myyntitavoitteisiin” kertoo Miikka Jämsen, Komas Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja.

Komasin myyntitiimi on käynyt läpi myös Bangin kattavan tuotteistusvalmennuksen. Tässä tärkeimpiä tavoitteita on ollut luoda valmiita tuotekokonaisuuksia ja myynnille konkreettisia työkaluja. Komasille on kehitetty myös tuotteistamisen käsikirja, jonka avulla eri tiimit ja yksiköt voivat luoda itsenäisesti uusia tuotteistuskonsepteja. Samalla ulkoa ostetun työn määrä on vähentynyt selvästi, ja esimerkiksi tuote-esitteen suunnittelussa mainostoimiston tehtäväksi jää lopputuloksen viimeistely.

”Parasta Bangin valmennuksissa on porukan mukaan ottaminen ja riittävä kansantajuisuus. Valmentajan ei tarvitse olla meidän alamme ekspertti, vaan riittää, että kerronta on riittävän konkreettista, jotta tarinat ja esimerkit voi yhdistää meidän alallamme, siinä missä muillekin aloille,” toteaa Miikka Jämsen.