Eräänä päivänä kevätauringon loimuttaessa sain kollegaltani blogikirjoitushaasteen. Aiheeksi valikoitui pitkällisten pohdintojen jälkeen ”miksi panostaa markkinointiosaamiseen”? Tuskailin kirjoittamisen kanssa ja muokkasin tekstin monta kertaa uusiksi, koska tästä kyseisestä aiheesta voi kirjoittaa niin monella tapaa sekä monesta eri näkökulmasta. Aloin jo ahdistua ajatusten määrästä, kunnes yhtenä päivänä valmennustilaisuuden jälkeen, kuin taivaan lahjana, sain yrittäjältä alla olevan lainauksen, […]

Onnistuneiden digimarkkinointi kampanjoiden salaisuus on yhdessä tekeminen asiakkaan kanssa. Asiakkaat tuntevat parhaiten oman yrityksensä, jonka tuntemusta pitäisi hyödyntää entistä enemmän markkinoinnin suunnittelemisessa. PR Smithin 1990-luvulla kehittämä SOSTAC -malli on vielä tänä päivänäkin yksi suosituimmista markkinoinnin suunnittelumalleista. Kyseinen malli on hyvä perusta digitaalisen markkinoinnin suunnittelulle organisaation koosta riippumatta kaikilla eri toimialoilla. Parhaimman hyödyn SOSTAC- mallista saa […]

Milleniaalit, Y-sukupolvi, Nettisukupolvi… Rakkaalla lapsella on monta nimeä. 80-luvulla sekä 90-luvun puolivälissä syntyneet nuoret aikuiset muodostavat noin puolet tämän hetken työvoimasta ja heitä arvioidaan olevan maailmassa 1,8 miljardia. Aiempiin sukupolviin verrattuna he ovat kasvaneet globaalissa digimaailmassa ja arvostavat hieman eri asioita kuin vanhempansa tai isovanhempansa: yksilöllisyyttä, suvaitsevaisuutta, vapautta ilmaista tunteitaan, joustavuutta sekä itsensä toteuttamista. Nämä […]

Ylivoimaisen tuotteen tai palvelun ohella asiakkaiden pitäminen ja uusien asiakkaiden hankkiminen, eli markkinointi, on yrityksen menestyksen perusta. Liiketoiminnan kasvattaminen siis edellyttää yrityksen varojen käyttämistä markkinointitoimenpiteiden suorittamiseen. Usein markkinointi kuitenkin nähdään vain myynnin tukitoimintona ja siihen sijoitetut rahat kulueränä, vaikka oikein suoritetut markkinointitoimenpiteet ovat teknologian kehittymisen myötä mitattavissa ja lisäävät yrityksen pääomaa. Pitäisikö meidän tästä syystä […]

Miksi puhumme visiosta ja systemaattisesta kasvumarkkinoinnista, kun asiakas kysyy keinoja kasvun buustaamiseen? Syy on yksinkertainen – koska haluamme tehdä suomalaisista maailman parhaan markkinointikansan. Tämä edellyttää innostusta ja suuntaa tekemiselle, tekijöitä ja osaamista sekä tavoitehakuisuutta. Aava & Bangin uudet kasvumarkkinointiohjelmat rakentuvat näiden peruspilareiden varaan. Saan itse työskennellä rinta rinnan kasvuhakuisten pk-yritysten ja kehittymishaluisten markkinoinnin tekijöiden kanssa. […]

Vuodenvaihde on lupausten antamisen aikaa, jolloin on hyvä asettaa tavoitteita sekä unelmoida jostain uudesta ja paremmasta. Me Aava & Bangilla otamme lupaukset, etenkin uudenvuoden lupaukset, tosissamme. Kun jotain luvataan, niin se myös pidetään. Lupauksen antamisen ohella on myös tärkeää hahmottaa kenelle lupauksensa tekee. Meidän tapauksessa ne kohdistuvat suomalaisiin, asiakkaisiimme ja itseemme. Itse asiassa kyse ei […]

Näin vuoden päätteeksi meistä moni tekee yhteenvetoa kuluneesta vuodesta, sen tapahtumista, muutoksista, onnistumista, opeista ja vastoinkäymisistäkin. Aava & Bangille vuosi 2017 oli monessa suhteessa yksi yrityksemme lähes 15 vuotisen historian tapahtumarikkaimmista vuosista, johon kuului kaikkia edellä mainitsemiani kokemuksia sekä tietysti kovasti työtä. Tässä hieman summaustani päättyneen vuoden ajalta. Kolme toimintaamme painopistettä vuonna 2017 Vuosi alkoi, […]

Onnistunut ja tuloksellinen markkinointi edellyttää asiakkaiden käyttäytymisen tuntemista. Kaikki asiakkaiden tekemät päätökset eivät ole järkiperäisiä, ja jopa 90 % ostopäätöksistä tehdään tunnepohjalta. Alitajunta ohjaa usein kulutuskäyttäytymistä, joten asiakas ei itse välttämättä osaa ennustaa ostopäätöksiään ja siten kertoa niistä. Neuromarkkinointi pyrkii tieteen avulla ymmärtämään mitä aivoissamme tapahtuu, kun teemme näitä alitajuisia päätöksiä. Esimerkkejä neuromarkkinoinnista Yhdessä tunnetuimmasta […]

Me suomalaiset olemme maailman parhaita keksimään ja innovoimaan, mutta yleisesti ottaen olemme surkeita saamaan innovaatioitamme suuren maailman tietoisuuteen. Syynä tähän on, että panostamme aivan liian vähän markkinointiin. Paras lahja 100-vuotiaalle Suomelle on, että satakertaistamme yritystemme markkinointibudjetit. Tämä viikko on Suomen ja suomalaisten juhlaviikko. Rakas isänmaamme täyttää isosti pyöreitä. Se pistää miettimään mitä 100-vuotiaalle Suomi-neidolle voisi […]

Parempia kokemuksia tuottamaan kykenevät yritykset pärjäävät erinomaisesti kiristyvässä kilpailutilanteessa. Ylivoimainen tuote tai palvelu ei yksistään riitä, koska asiakas voi silti valita kilpailijan tarjouksen paremman asiakaskokemuksen vuoksi. Kokemukset muokkaavat asiakkaiden mielikuvaa yrityksestä, tuotteesta ja palvelusta ostoprosessin aikana sekä vaikuttavat asiakkaan uudelleenostoaikomukseen. Näin asiakaskokemukseen panostaminen tuottaa kasvua, kannattavuutta ja parempaa asiakastyytyväisyyttä, joten siihen kannattaa panostaa. Asiakaskokemuksen kehittämisen kannalta […]

Oletteko aloittamassa markkinoinnin toimenpiteitä? Vai teettekö kenties jo yhtä sun toista, mutta tuloksia ei tunnu syntyvän odotetulla tavalla? Toimiva markkinointi on selkeää, johdonmukaista, suunnitelmallista ja pitkäjänteistä. Se vaatii pohjatyötä ja asioiden miettimistä kunnolla. Ennen markkinointitoimenpiteiden suorittamista kannattaa varmistaa, että ainakin nämä perusasiat ovat kunnossa. Visio Visio voi joskus tuntua höttöiseltä sanahelinältä. Ajatuksella ja huolellisesti muotoiltuna […]

Askarruttaako digimarkkinointi? Aloitin harjoittelun Aava & Bangilla syyskuussa ja olen erikoistunut digimarkkinointiin. Harjoittelussa olen oppinut ymmärtämään digimarkkinointia käytännössä muun muassa Google-, YouTube- ja Facebook -markkinoinnin sekä uutiskirjeiden ja hakusana-analysoinnin avulla. Tällä hetkellä eletään keskellä digitaalisen muutoksen aikaa, jossa kuluttajat haluavat kommunikoida monipuolisemmin yritysten ja muiden kuluttajien kanssa erilaisissa digitaalisissa kanavissa. Tästä syystä yrityksen pitäisi markkinoida […]

Kasvumarkkinointi sai muuttamaan Helsingistä Jyväskylään Aava & Bang sai vahvan kiinnityksen tiimiinsä, kun markkinoinnin ja kasvuliiketoiminnan johtamisen pitkän kokemuksen omaava Janne Ikola aloitti mainostoimiston operatiivisena johtajana elokuun alussa. Työssään Ikola vastaa ennen kaikkea siitä, että kullekin asiakkaalle rakennetaan juuri heidän kasvutavoitteitansa palveleva ja yhtenäinen markkinoinnin palvelukokonaisuus. “Toinen asiakas voi tarvita tehokkaan digitaalisen lanseerauskampanjan uudelle tuotteelleen […]

Avainsanat: ,

Viime kesänä, elokuussa 2016, allekirjoittaneella oli kasvumarkkinointikollegoiden kanssa ainutlaatuinen tilaisuus osallistua Anssi Kelan salaiselle yksityiskeikalle  Morton Festissä Rautalammilla. En etukäteen osannut aavistaa, että löytäisin Anssin tarinasta paljon samaistumisen kohteita omiin tai tuttujen yrittäjyyskokemuksiin, mutta niin vain kävi. Meitä oli parisenkymmentä henkilöä kuuntelemassa kun Anssi tarinoi uransa vaiheista, vastaili kysymyksiin ja soitti pari akustista biisiä siinä […]

Kasvumarkkinointiin erikoistunut Aava & Bang Oy saa uuden toimitusjohtajan. Nykyinen toimitusjohtaja Hanna Kallio siirtyy maaliskuussa 2017 rakennus- ja kiinteistöalalla toimivan Vaskisepät Oy:n toimitusjohtajaksi. Hänen seuraajakseen on valittu Aava & Bangin perustajajäseniin kuuluva Pete Okkonen. ”Toimitusjohtajakauteni tavoitteena oli luoda Aava & Bangille uusi toimintamalli, jossa perinteinen valmennusliiketoiminta ja mainostoimistoliiketoiminta yhdistetään ainutlaatuiseksi ja kokonaisvaltaiseksi kasvumarkkinoinnin palvelukonseptiksi”, Hanna […]

Avainsanat: , ,

Konsultin työssä elämän suola ja sokeri, tryffelipallo, kermatoffee, chilijauhe sekä umami ovat asiakkaat. Helposti ajattelee, että konsultin asiakkaat ovat yrityksiä. Yrityksiä eri toimialoilta, eri kasvuvaiheista, eri kaliiberista. Mutta asiakkaat ovat ihmisiä. Erilaisia ihmisiä yritysten sisällä. Eri tavalla ihania. On iloisia, synkkiä, vauhdikkaita, mietteliäitä, nopeita, hitaita, huumorintajuisia, änkyröitä, filosofeja, kantaaottavia, ahdistuneita, innostuneita ja valoa säteileviä. Osa […]

Avainsanat: ,

Peruskouluaikana kaikki oli niin selvää. Luokkakavereissa oli niitä, joista tulee varmasti tiedemiehiä, insinöörejä, taiteilijoita, opettajia tai kirjailijoita. Ja sitten olivat ne luokan ekstrovertit, joista näki heti, että myynti ja markkinointi on heidän tulevaisuutensa. Samaan aikaan oli myös ihan selvää, ettei Suomesta voi koskaan tulla maailman paras jääkiekkomaa. Ruotsille hävitään kuitenkin. Paitsi tuurilla. Ja sitäkin on […]

Hämmentääkö tiedostomuotojen määrä? Mikä on vektori ja mikä rasteri? Entäs sitten se resoluutio? Näyttääkö yrityksesi logo aina suttuiselta lehti-ilmoituksissa? Nappaa tästä tärkeimmät opit ja selviät jatkossa tiedostoviidakossa sekä pidät parempaa huolta yrityksesi viestinnästä. Terveisiä täältä mainostoimiston ihmeellisestä maailmasta! Jos nuo edellä mainitut kysymykset tuntuvat tutuilta, ei hätää – et suinkaan ole ainoa. Ymmärrän hyvin, että […]

”If you need time to achieve something, it must be false. The real is always with you, you need not to wait to be what you are.” –Jai Guru Ihmiset on yhä valikoivampia sisällöstä, jota päästävät läpi. Tarinoiden halutaan olevan tosia ja puolitotuudet sivuutetaan valheina. Suuri pettymys oli vastikään medioissa, kun Niko Pekosen kärpässientä haukkaavan […]

Juttelin äskettäin ystäväni kanssa, joka oli sitten viime näkemän aloittanut uudessa työssä. Paikka oli hänen unelmiensa täyttymys alansa kuumassa start upissa ja heti uutena työntekijänä hän pääsi mukaan kiinnostaviin asiakkuuksiin sekä vastuullisiin tehtäviin. Työpaikka oli se, mihin hän oli tähdännyt ja työtehtävätkin omaa osaamista vastaavat. Jotain tuntui silti puuttuvan. Keskustelun jälkeen jäin pohtimaan, mikä meidät […]

Avainsanat: ,

Kerron Kasvu Openin tarinan niinkuin sen itse muistan. Omin sanoin, oman hataran pääni värittämänä. Muistan kun Okkosen Pete tuli joku viitisen vuotta sitten konttorille innosta pinkeänä. Kauppakamarin kasvuyrittäjyysvaliokunnan kokouksessa oli päätetty pystyttää kasvuyrittäjyyskilpailu, joka ei olisi kilpailu, vaan enemmänkin sparrausprosessi. Vaikka muistikuvani innostuneesta selityksestä ovat hataria, sain vankan käsityksen siitä, että Sepän Marko oli piiskannut […]

Avainsanat:

Lähes kaikki strategiakonsultit lausuvat kaanonissa, että ”yrityskulttuuri syö strategian aamupalaksi”. Tarjoan itsellenikin tässä vaiheessa naamanapalmia (facenapalm) tämän vertauksen käytöstä. Harvoin sitä tosissaan miettii mitä tuo kliseinen lausahdus käytännössä tarkoittaa. Omasta mielestäni yrityskulttuurin määrittäminen siten, että sitä yhdessä ja kiireettömästi määritellään on tärkein yksittäinen liiketoiminnan kehittämisen keino ennen varsinaista strategiavääntöä. Tämän määrittelyn lopputuloksena voi olla esimerkiksi […]

Avainsanat: ,

Viime vuosina olen sparrannut Kasvu Open– kilpailussa (Universumin suurin kasvun sparrauskilpailu, kuten ehkä tiesitkin) kymmeniä suomalaisia kasvuaktiivisia yrityksiä ja usein kysyttäessä heidän unelmistaan, eivät he osaa vastata yhtään mitään. Miksi? Johtopäätöksenä olen tullut seuraavaan faktaan: Ihmiset harvoin unelmoivat mistään tai välttämättä eivät edes osaa unelmoida. Viitoitetaanpa hieman tietä eteenpäin, paljastan sitten omat oivallukseni tämän vakavan […]

Avainsanat: , , ,

Graafikkolasit päähän ja menoksi! Olen värien, kuvien ja tekstien yhdistelijä, sommitelmien tehtailija. Olen herkkä aistimusten muotoilija ja mielikuvien katala herättäjä. Olen ostamisen sielullisen prosessin synnyttäjä. Ja tiedätkö mitä. Haluan ottaa sinut mukaan matkalle visuaalisen suunnittelun  maailmaan. Minä haluan tehdä juuri sinulle mahdollisimman tarkoituksenmukainen, erottuvan, esteettisesti kauniin ja aikaa kestävän visuaalisen ilmeen. Ja haluan, että samalla […]

Avainsanat: , , , , ,

Luovan alan asiantuntijabisneksessä kilpaillaan aivotyöllä ja kyvyllä olla ihminen ihmiselle. Fiksuja ihmisiä on firmat väärällään, ja kilpailevia firmoja voi työn jäljen perusteella usein vain suositella. Siksi b-to-b-asiantuntijatyössä yksi tärkeimmistä kilpailueduista onkin osaamisen lisäksi kyky luoda hyviä asiakaskokemuksia usein haastavienkin kehitysprojektien aikana. Mutta mistä syntyy hyvä asiakaskokemus? Törmäsin määrittelyyn, jossa asiakaskokemuksen sanotaan olevan ’asiakkaan subjektiivinen kokemus […]

Avainsanat: ,

  Otetaanpa alkuun pieni mielikuvaharjoitus. Kuulet ympärilläsi innokasta puheensorinaa, jonka joukosta voit erottaa pohdintoja meneillä olevista työtehtävistä, iloisia kuulumisten vaihtoja sekä muutamia huumoriheittoja. Näet siellä täällä nauravia ja keskittyneitä kasvoja. Puhelimet, tietokoneet ja fläppitaulut ovat kovassa käytössä, kun työpajat, kokoukset ja uutiskirjeen kirjoittaminen ovat käynnissä. Joku hihkaisee onnistuneensa ja tämä nostattaa muidenkin mielialaa. Tämä on […]

Avainsanat: ,

Myynti ja markkinointi tarvitsee enemmän lähihoitajia ja lastentarhaopettajia, vähemmän nälkäisiä nuoria susia. Me kaikki tiedämme mitä markkinointi tarkoittaa. Sehän on sitä miten asiakkaita saadaan ja pidetään (tai jos et tiennyt, niin katso Youtube-videoni aiheesta). Markkinoinnin määritelmän keskiössä on siis asiakas ja ennen kaikkea asiakkaan ongelmat. Ei oman firman tuotekehitystyön helmet, myyntitavoitteet eikä firman tahtotila. Markkinointi ei tee pesäeroa myynnin, suhdetoiminnan ja […]

Avainsanat: , , , ,

Syksyn tuoksuinen tervehdys täältä Bang Filmsiltä. Kesäloman jälkeen vilkas kotipesämme onkin jo täyttymässä uusista äänistä ja kuvista. Talvivarastoon on purkitettu tuoreita ideoita ja ajatuksia yllin kyllin. Jotta masunne ei tulisi heti kerralla liian täyteen, ajattelimme tarjota teille pienen maistiaisen aikaisemman kauden herkuistamme. Ennen herkutteluhetkeä tahdomme kuitenkin antaa sinulle ilmaisen vinkin. Te ihmiset rakastatte tarinoita – […]

Avainsanat: ,

Vielä, melkein kymmenen vuoden totuttelun jälkeen, kun kuulen sanat hakukone ja optimointi samassa lauseessa, nousevat karvani pystyyn. Hakukoneoptimointi on liian usein niljainen ja kiemurteleva ankerias, jonka käsitteleminen on sekä vaikeaa että vastenmielistä. Monimutkaiset ja spekulatiiviset, vaikeasti todennettavat yksittäistekijät, lyhenteet, jargoni, salaperäiset menetelmät ja alalla verisesti kilpailevien toimijoiden tekemät uskomattomat lupaukset – miksi kukaan sellaista haluaisi […]

Avainsanat: , , , ,

Firmalla menee lujaa. Tarjouspyyntöjä satelee ja projekteja kasvatetaan. Rahaa on ja tahtoa kasvuun roppakaupalla. Jo useamman kuukauden ajan myynnin esteinä ovat kuitenkin olleet ajan ja tekijöiden puute. Oman porukan kaverit ja kaverien kaverit ovat jo palkkalistoilla ja Suvin serkkukin muutti Bahamalle. Rekrytointi-ilmoitukset ovat kuukauden aggressiivisen odottelun ja parin somepäivityksen jälkeen tuottaneet kaksi yhteydenottoa, joista toinen […]

Avainsanat: , , , ,