Vuodenvaihde on lupausten antamisen aikaa, jolloin on hyvä asettaa tavoitteita sekä unelmoida jostain uudesta ja paremmasta. Me Aava & Bangilla otamme lupaukset, etenkin uudenvuoden lupaukset, tosissamme. Kun jotain luvataan, niin se myös pidetään. Lupauksen antamisen ohella on myös tärkeää hahmottaa kenelle lupauksensa tekee. Meidän tapauksessa ne kohdistuvat suomalaisiin, asiakkaisiimme ja itseemme. Itse asiassa kyse ei ole täysin uusista lupauksista, mutta ehkäpä alkavan vuoden osalta on myös hyvä vahvistaa aiempia tärkeitä valintoja.

Lupaus suomalaisille: maailman paras markkinointikansa

Visionamme on tehdä suomalaisista maailman paras markkinointikansa. Haluamme, että tulevaisuudessa suomalaiset yritykset tunnetaan maailman parhaina myyjinä ja markkinoijina. Korkeatasoisen markkinointiosaamisen myötä meille tuolloin myös muodostuu maailman eniten kasvuyrityksiä ja niiden myötä uusia työpaikkoja. Haastetta tällä saralla on riittävästi, eivätkä muutokset tapahdu hetkessä. Yksin emme myöskään tähän pysty.

Hieman pidemmän aikaperspektiivin tarkastelu osoittaa, että emme me kovin pitkään ole olleet ns. insinöörikansa. Vielä muutama vuosikymmen sitten Suomi oli maatalousyhteiskunta. Ulkopuolisen paineen, viisaiden päätösten ja kovan työn kautta meistä on kuitenkin suhteellisen lyhyessä ajassa kehittynyt yksi teknologisen osaamisen kärkiosaajista maailmassa. Miksi emme voisi toistaa tätä kehityskulkua myös markkinointiosaamisessa?

Markkinoinnin mestariksi kehittyminen vaatii yhteistä tahtotilaa ja valtakunnan tason päätöksiä sekä toimintaa ruohonjuuritasolla. Aava & Bang haluaa omalta osaltaan olla käynnistämässä tätä, toivottavasti historiallista, kehityskulkua. Me teemme työtämme pääosin käytännön tasolla pitkin Suomea eri maakuntien kasvuhakuisten pk-yritysten avainhenkilöiden kanssa. Mielestäni he ovatkin parhaita suomalaisen markkinointikulttuurin kehittämisen airueita.

Lupaus asiakkaille: kasvua markkinoinnin keinoin

Tärkein lupauksemme kohdistuu asiakkaisiimme, kasvuhakuisiin pk-yrityksiin ja näiden avainhenkilöihin, joille lupaamme tuottaa sitä, mitä he tavoittelevat, siis kasvua. Emme pelkästään lupaa suunnitella heille erinomaista markkinointiviestintää tai kouluttaa heistä parempia markkinoijia, vaan yksittäisten toimenpiteiden sijasta keskitymme kokonaisuuteen ja valjastamme markkinoinnin kasvun moottoriksi. Tämä saattaa tarkoittaa asiakkaan ajattelun kovaakin haastamista, uusien osaajien etsimistä ja perehdyttämistä, markkinoinnin digitalisointia ja automatisointia, kokonaan uusien kohderyhmien valintaa tai uusien palvelujen ja tuotteiden asiakaslähtöistä kehittämistä. Tämä kaikki ja paljon muuta kuuluu markkinoinnin pelikenttään, jolla Aava & Bang lupaa asiakkaidensa kanssa pelata.

Lupaus itsellemme: ihmisten tekemää esimerkillistä kasvua

Haluamme esimerkillämme innostaa asiakkaitamme. Siksi lupaamme itse kasvaa entistä vauhdikkaammin vuonna 2018. Minimitavoitteenamme on 30 prosentin kasvu, jonka lähteenä ovat aina ensisijaisesti ihmiset. Edellisessä blogissani jo kirjoitin, ettemme rekrytoi ihmisiä tekemään hankittuja töitä, vaan palkkaamme heidät tekemään kasvua. Tätä periaatetta noudattaen meille valikoituivat myös kaksi uusinta huippuvahvistustamme, jotka aloittavat kasvumarkkinointimuotoilijan ja asiakkuusjohtajan tehtävissä vuoden vaihteen jälkeen. Tutustu tarkemmin Katja Asiakaiseen ja Laura Turuseen tästä.

Oikein erinomaista ja työnilon täyteistä vuotta teille kaikille! Tehdään yhdessä suomalaisista maailman paras markkinointikansa!