Peruskouluaikana kaikki oli niin selvää. Luokkakavereissa oli niitä, joista tulee varmasti tiedemiehiä, insinöörejä, taiteilijoita, opettajia tai kirjailijoita. Ja sitten olivat ne luokan ekstrovertit, joista näki heti, että myynti ja markkinointi on heidän tulevaisuutensa.

Samaan aikaan oli myös ihan selvää, ettei Suomesta voi koskaan tulla maailman paras jääkiekkomaa. Ruotsille hävitään kuitenkin. Paitsi tuurilla. Ja sitäkin on harvoin.

Sitten tuli tulevaisuus. Markkinointimiehiksi syntyneistä kavereistani tuli palomiehiä, pappeja ja parturikampaajia. Meistä luokan introverteista kokoaikaisiin markkinointihommiin on lisäkseni päätynyt myös se yksi selvästi tiedemieheksi syntynyt Jukka. Moni muukin myy ihan kohtuudella kaikenlaista. Kenestäkään ei tullut NHL-kiekkoilijaa. Miten tässä näin kävi? Eikö kaikkien pitäisi tehdä töitä saamiensa lahjojen mukaan?

Suomalaisistako maailman paras markkinointikansa?

Monet suomalaiset ovat yrittelijäitä, ahkeria ja taitaviakin vielä. Mutta surkeaa on markkinoinnin saralla. Kun eihän me kuitenkaan kansana olla synnytty mihinkään pärisevään ja kimaltavaan hurlum-touhuun.

Ruotsalaisilla on Ikea, H&M, Volvo, Kappahl, Tiger of Sweden ja lihapullat. Meillä on sauna. Me ollaan insinöörejä, tekijämiehiä ja asianaisia. Kukaan osaava pääomasijoittaja ei laita rahaa meidän yrityksiin ellei niissä ole vähintään yksi suomenruotsalainen markkinointiekonomi. Ja miten me voitaisiin olla markkinoinnissa maailman paras, jos me ei olla sitä edes jääkiekossa, jossa kansallinen kilpailuetu on kuitenkin melkoisen korkea suhteessa markkinointihommiin.

Paitsi, että voidaan olla. Ollaan jo, sanovat monet. Suomen nykyinen jääkiekkoilijasukupolvi ei enää häviä ottelua Ruotsille viimeisessä erässä vain siksi, että se on kansallinen perinne. He tietävät, että hyviksi jääkiekkoilijoiksi ei synnytä, sellaiseksi tullaan. Ja pelissä tärkeintä on se mitä tapahtuu kaukalossa: jos pistää hyviä vetoja oikeaan suuntaan tarpeeksi paljon, niin maaleja syntyy. Ja sillä voitetaan. Ei edes Patrik Laine syntynyt hyvänä jääkiekkoilijana. Hänestä tuli sellainen harjoittelemalla, tekemällä, lyömällä kiekkoa seinään, maaliin, ja etenkin maalin ohi, kymmeniätuhansia kertoja.

Hyväksi markkinoijaksi ei myöskään synnytä. Sellainen ollaan tekemällä niitä tekoja, joita hyvä markkinoija tekee. Ei tarvitse rakastaa small talkia, ei tarvitse tykätä värikkäistä taskuliinoista tai viihtyä voimakkaan mustasankaisissa silmälaseissa ja veistoksellisen graafisissa vaatteissa. Kysymys ei myöskään ole siitä, kuinka hyvin mainostoimistojen gurut keksivät uusia innostavia ydinviestejä fiineissä tiloissaan spesiaalikahvinkeittimien, kirkasvalolamppujen ja viherseinämien keskellä. Markkinointi ei ole mainostoimistojen asia. Markkinointi ei ole markkinointiosaston asia. Se ei ole myöskään ylimmän johdon asia.

Markkinointi on yrityksissä koko henkilöstön asia. Ihan jokaisen.

Vastuu suunnittelusta, medioiden haltuunotosta ja budjetista on toki markkinointiosastolla tai ylimmällä johdolla. Ja on elintärkeää, että johto ymmärtää asian tärkeyden ja näyttää esimerkkiä. Mutta toteutukseen tarvitaan koko henkilökunta. Jokainen työntekijä on yrityksensä edustaja, joka puheillaan vie yrityksen viestiä eteenpäin. Tässä lajissa ei ole katsojia erillään pelaajista. Maajoukkue hoitaa maineemme jääkiekossa ja koko kiekkoväki liigasta junioreihin tekee tälle pohjan. Markkinoinnissa emme voi luottaa vain Team Finlandiin. Siinä tarvitaan meitä kaikkia. Niitäkin, jotka eivät osaa luistella.

Minun, josta ei pitänyt tulla markkinointityyppiä, mielestäni suomalaisista todellakin voi tulla maailman paras markkinointikansa. Sellaiseksi tullaan seuraavilla askeleilla.

1. Aletaan tehdä samoja asioita, joita maailman parhaat markkinoijat tekevät

Ollaan ylpeitä siitä, mitä teemme ja kerrotaan kaikille yrityksemme tuotteista ja palveluista. Kerrotaan aivan kaikille ja ollaan oikeasti ylpeitä.

2. Tehdään niitä asioita. Ei vain aleta tehdä.

Lopetetaan itkuvirsi. Uskotaan itseemme. Markkinoidaan. Ihan kaikki.

3. Muistetaan kehua myös muita.

Kehutaan myös kavereita. Myös niitä kilpailijoita. Laitetaan hyvä maine kiertämään. Universumiin mahtuvat aivan varmasti kaikki suomalaiset tuotteet ja palvelut.