Vielä, melkein kymmenen vuoden totuttelun jälkeen, kun kuulen sanat hakukone ja optimointi samassa lauseessa, nousevat karvani pystyyn. Hakukoneoptimointi on liian usein niljainen ja kiemurteleva ankerias, jonka käsitteleminen on sekä vaikeaa että vastenmielistä.

Monimutkaiset ja spekulatiiviset, vaikeasti todennettavat yksittäistekijät, lyhenteet, jargoni, salaperäiset menetelmät ja alalla verisesti kilpailevien toimijoiden tekemät uskomattomat lupaukset – miksi kukaan sellaista haluaisi myydä, saati ostaa?

Hakukone on kuitenkin yksi parhaista paikoista löytää itselleen sopiva tuote, palvelu tai jopa asiakas. Tässä siis lohdullisempi alustukseni hakukoneen kanssa elämiseen. Se on suunnilleen kaikki, mitä hakukoneesta kannattaa aluksi ymmärtää.

TL;DR: Hakukoneoptimointi on poikkeuksetta joko sisältöä tai kokemusta (ja vain ripaus tekniikkaa).

Hakukone on ihmisen paras ystävä

Googlen perusidea tarjota parhaita mahdollisia hakutuloksia ei ole muuttunut tippaakaan vuosien varrella. Eikä hakukoneiden markkinoilla juuri sen parempaa artikkelia olekaan.

But our goal is to make sure that we return the best possible search results we can. And a very wonderful way that search engine optimizers can help is by cooperating and trying to help search engines find pages better.

Siis: parhaita mahdollisia hakutuloksia, joiden löytymisessä sivuston tekijät voivat hakukonetta auttaa.

Paras mahdollinen hakutulos

Miten syntyy paras mahdollinen hakutulos? Helppoa! Tarjoamalla paras mahdollinen sisältö, tuote ja palvelu. Siksi pitkässä juoksussa kestävin hakukoneoptimointikin jakautuu kahteen tekijään, jotka kiteytyvät lopulta yhdeksi.

  1. Sisältö 2. Linkit. 1 + 2 = Sisältö, joka houkuttaa linkittämään.

Maailman lyhimmän hakukoneoptimointioppaan sanoin:

Create something that people will want to link to. Repeat.

Mahtavinkaan innovaatio ei tietysti lähde lentämään ilman pientä apua. Jos tuotteesi tai palvelusi on uusi ja eikä kukaan vielä ole löytänyt loistavaa sisältöäsi, eikä päässyt sitä jakamaan tai siihen linkittämään, Googlen Matt Cuttsilla on sinulle yksinkertainen neuvo: kerro oivasta jutustasi kaikille!

Miten hakukonetta ihmistä voidaan auttaa?

Hakukonerobottia auttavat paria aivan pientä poikkeusta lukuun ottamatta aivan samat asiat kuin ihmistäkin. Pitkälle pääset, kun varmistat, että:

  1. Hakija löytää sinut omalla kielellään. Esimerkiksi: hakeeko asiakkaasi mielummin sanalla mobiililaiteratkaisu vai kännykkä?
  2. Hakija löytää sinut omalta alueeltaan tai omien tarpeidensa piiristä. Esimerkiksi: kumpi kertoo enemmän käyttäjän todellisesta tarpeesta remontti vai remontti Jyväskylässä?
  3. Hakija ymmärtää löytäneensä haluamansa. Vastaako hakutulos hakijan kysymykseen? Onko se asianmukainen? Onko se ymmärrettävä ja puhutteleva?

Hakukone löytää tismalleen samaa sisältöä kuin asiakkaasi

Tee siis hyvää ja selkeää sisältöä aiheesta, jota asiakkaasi haluaa ostaa. En tarkoita, että kenenkään pitäisi tältä istumalta välttämättä mennä perustamaan blogia. Tarkoitan niitä joutavan kuuloisia perusasioita, jotka kuitenkin liian usein jäävät hoitamatta, kun haetaan optimaalista suoritusta.

Jos myyt uppokantaruuvia, jonka kierteen halkaisija on 5 mm, avainväli 8 mm ja harjakulma 60°, niin ilmoita se selkeästi. Kerro mihin ruuvi sopii ja mihin se ei sovi. Ilmoita, paljon tuote maksaa ja miten sen saa? Auta asiakastasi ymmärtämään, miksi hän tarvitsee tuotteen tai mikä muu tuote voisi olla parempi.

Rautalangasta vääntäminen kuulostaa turhalta, mutta se ei ole sitä varsinkaan verkossa, missä ostaja ei voi huhuilla myyjää auttamaan. Ei ainakaan ihan vielä hakukoneessa.

Hakukoneoptimointi on poikkeuksetta joko sisältöä tai kokemusta (ja vain ripaus tekniikkaa)

Sisältö, kokemus, tekniikka.

  1. Sisältö: se, mitä ihmiset haluavat löytää, lukea ja linkittää.
  2. Kokemus: se, mikä saa sivustosi tuntumaan hyvältä, vaivattomalta ymmärtää ja helpolta käyttää.
  3. Tekniikka: standardeja ja hyviä käytänteitä kunnioittaen tehty laadukas kokonaisuus.

Kolmoskohta värikkäine lisämääreineen kuitenkin ylikorostuu toistuvasti, koska kokemus ja kiinnostava sisältö ovat merkittävästi vaikeampia tuottaa kuin hakukoneoptimointianalyysikoneen 30-kohtainen tekninen raporttioksennus.

Ilman kiinnostavaa luettavaa tai räplättävää olet kuitenkin yksin hienon tekniikkasi kanssa.

Unohda optimointi…

Optimointi on valitettavasti toistuvasti synonyymi tai vähintäänkin kiertoilmaus jälkiviisaudelle. Optimointia tehdään liian usein silloin, kun joku todella tärkeä työvaihe on jätetty hoitamatta ajoissa.

Mobiilioptimoinnin sijaan kannattaa sivu tehdä responsiivisesti, mobiilia ensin ajatellen. Hakukoneoptimoinnin sijaan kannattaa edetä sisältö kärjessä, asiakkaan tarpeita ymmärtäen.

…ja hoida ensin perusasiat kuntoon

Optimointi on joskus täysin perusteltua, mutta sen kanssa kannattaa olla varovainen. Huonosta ei tule hyvää optimoimalla ja pahimmassa tapauksessa heität sekä aikaa että rahaa hukkaan.

Ensin pitää tarkistaa, että perusasiat ovat kunnossa. Että sinulla on selkeä asiakas mielessäsi, että ymmärrät heidän tavoitteitaan ja että sinulla on tarpeeseen sopiva, ymmärrettävä lupaus ja että olet muistanut viestiä sen, että sinulla on tuote, josta osaat kertoa asiakkaillesi heidän kielellään ja että tuotteesi on ostettavissa.

Jos perusasiasi kuitenkin ovat jo kunnossa, voit jatkaa hakukonenäkyvyyden pohdintaa vaikkapa Search Engine Landin maltillisen hakukoneoptimointaulukon parissa.

Lähteet

Does Google consider SEO to be spam?

Google Q&A+ #March

The World’s Shortest (and Probably Most Controversial) Guide to SEO

How can I get my business to become known online?


Kirjoittanut

Digi / UI / UX suunnittelija, joka viihtyy siellä missä yrityksen asiakkaiden ja liiketoiminnan tavoitteet kohtaavat.